Bartłomiej Kossek, Isotec, Warszawa

Dlaczego IBM nie potrafi, w przeciwieństwie do konkurencji, uzyskać homologacji dla modemów stosowanych w notebookach sprzedawanych na polskim rynku jeszcze przed premierą komputerów przenośnych? Mam na myśli model R30 (low-end), ale w zeszłym roku problem dotyczył serii T20. Taka sytuacja zniechęca klientów do marki IBM.

IBM opracowało proces zdobywania homologacji modemów instalowanych w notebookach i właśnie wprowadza go w życie. Dla części naszych modeli już uzyskaliśmy certyfikacje, a pozostałe są obecnie testowane. Staramy się, aby akcja ta została zakończona jak najszybciej. Opóźnienia wiążą się między innymi z faktem, że IBM ma o wiele większą ofertę produktów niż konkurencja.

Bardzo żałujemy, że homologacje modemów uzyskane w krajach Europy Zachodniej nie obowiązują w Polsce. Byłoby to duże ułatwienie dla nas i dla klientów.

Czy IBM Polska planuje, wzorem niektórych konkurencyjnych firm, wprowadzenie specjalnych autoryzacji, programów dla firm sprzedających notebooki?

IBM nie planuje wprowadzenia autoryzacji dla partnerów sprzedających notebooki naszej produkcji, z wyjątkiem autoryzacji serwisowych. Mamy natomiast zamiar wprowadzać specjalne programy dla takich firm. W ten sposób chcemy dynamicznie i nieustannie zwiększać swój udział w rynku notebooków.

Konrad Matura, Rubikon, Kalisz

Dlaczego tak bardzo pogorszyła się jakość twardych dysków IBM-a? Ich awaryjność ostatnio znacząco wzrosła w porównaniu z produktami innych firm?

Dyski, o których prawdopodobnie mowa, to tzw. dyski OEM, co oznacza, że są wyłączone z autoryzowanej sieci dystrybucji i serwisu IBM. Wszelkie zobowiązania gwarancyjne i serwisowe są przeniesione, zgodnie z ogólną polityką producentów produktów OEM na świecie, na sprzedawcę produktu. Dlatego IBM nie prowadzi bezpośredniej analizy jakości tych produktów. Niemniej jednak klienci zwracają się do nas z problemami dotyczącymi dysków tego typu.

Zorganizowaliśmy klientom kontakt z komórką odpowiedzialną za produkty OEM w Anglii i z lokalnym dystrybutorem w Polsce. Naszym zdaniem przyczyny zwiększonej liczby reklamacji dysków IBM OEM należy upatrywać w chwilowych trudnościach produkcyjnych fabryki na Węgrzech. Oczywiście, zgłaszane uszkodzenia są usuwane w ramach odpowiednich warunków gwarancyjnych. Ostatnio jednak obserwujemy spadek liczby reklamacji zgłoszonych przez klientów, co sugerowałoby, że problem został rozwiązany.

Czytelnik anonimowy

Co sądzi pan o fuzji Hewletta-Packarda z Compaqiem? Czy połączenie tych firm nie jest zagrożeniem dla pozycji IBM w Polsce i na świecie?

Tego rodzaju łączenie się przedsiębiorstw jest naturalne. Wydaje mi się, że dla tych firm to wielkie wyzwanie: strategiczne, kulturowe, biznesowe. Jednak na ten temat mogą mówić sami zainteresowani. My widzimy w tej fuzji zarówno zagrożenia, jak i nowe, interesujące możliwości. IBM z uwagą będzie obserwował kroki podejmowane przez łączące się firmy, a czas pokaże, co z tego wyniknie.

Paweł Adamski, DNS, Kraków

Jakie są strategiczne rynki dla serwerów IBM z procesorami RISC?

W kwestii strategicznych rynków dla serwerów IBM niewiele się zmieni w ciągu najbliższych lat. Nadal najbardziej interesują nas sektory bankowości, cały sektor finansowy, telekomunikacyjny, retail i rządowy. Mówię nadal, ponieważ IBM Polska odniósł na tych polach znaczące sukcesy i już współpracuje z wieloma liczącymi się klientami. Należą do nich: BIG Bank Gdański, Agora, eCard, Akademia Górniczo-Hutnicza.